Zespół
Houk powstał jesienią 1989 roku. W składzie grupy znaleźli się muzycy
takich zespołów jak Deuter, Kultura, Izrael, Armia, Moskwa.
Nazwę zespołu wymyślił Darek Malejonek - wokalista. Chociaż jest ona
podobna brzmieniowo do indiańskiego słowa Hawk (czyt. hołk) nie ma z nim nic
wspólnego.
W październiku 1989r. członkowie zespołu wyjechali do Berlina Zachodniego,
gdzie wraz z Indianami peruwiańskimi koncertowali akustycznie na ulicach
miasta. Niedługo po ich powrocie do Polski runął Mur Berliński.
Decyzję o wspólnym graniu podjęli na początku 1990r. Pierwsze koncerty miały
miejsce w warszawskich pubach: Merlin, Exit, Moskwa. Występy HOUK od początku
spotykały się z bardzo ciepłym przyjęciem publiczności.
W 1992 roku ukazała się pierwsza płyta "Soul Ammunition", nagrana w
przeciągu czterech dni w studio Roberta Brylewskiego - Złota Skała. Spotkała
się ona z bardzo dobrymi recenzjami prasowymi, zaś redakcja miesięcznika
"Tylko Rock" i "Marlboro Music" uznała HOUK za debiut roku.
Piosenka pochodząca z tej płyty "Dancing with Reality" zajęła
pierwsze miejsce w plebiscycie słuchaczy Radio France Internationale. Nagrodą
był czek oraz zaproszenie na największe targi muzyczne świata Midem'93 w
Cannes.
W październiku '92 zespół został zaproszony do udziału w Berlin
Independance Days.
Na miesiąc przed wyjazdem do Francji opublikowany został album koncertowy
"Natural Way" zarejestrowany w warszawskim klubie Remont. Zawierał on
między innymi covery piosenek Jimi Hendrixa, Iggy Popa, T. Rex.
Występ na Midiem - w ramach koncertu "Rock on East" - został uznany
przez krytyków i publiczność jako najlepszy spośród zespołów biorących
udział w tym przedsięwzięciu. Fragment występu i wywiad z grupą był
zarejestrowany przez MTV i emitowany 7 razy w porze największej oglądalności.
Po powrocie z Francji na HOUK oczekiwało zaproszenie na największe niezależne
Targi Muzyczne - "New Music Seminar" w Nowym Jorku. Grupa miała wystąpić
w klubie na Broadwayu obok takich zespołów jak Biohazard i Babes In Toyland.
Niestety do wyjazdu nie doszło z winy nieudolności polskich organizatorów.
W lutym '93 HOUK został zaproszony przez fińskiego reżysera Mikę
Kaurismakiego na światową premierę filmu "The Last Border". W
filmie tym jako utwór tytułowy wykorzystana została kompozycja "Soul
Ammunition II". Po premierze grupa zagrała krótką trasę koncertową po
Finlandii, gdzie ich muzyka spotkała się - podobie jak we Francji - z bardzo
ciepłym przejęciem publiczności.
Bardzo dobry koncert zespół zanotował na Festiwalu Muzyki Rockowej Jarocin
'93, występuj±c po New Model Army.
W listopadzie 1993 roku w studiu S4 pod opiek± Leszka Kamińskiego HOUK
nagrał nowy materiał, który 21.02.1994 ukazał się nakładem firmy Izabelin
Studio. Płytę "Transmission Into Your Heart" promował teledysk, w
którym wykorzystywane były zdjęcia z filmu Miki Kaurismakiego - "The
Last Border", kręcone w niesamowitych plenerach Laponii.
W grudniu 1993 roku zespół opuścił Robret Sadowski, którego zastąpił
Artur Affek(ex Zgoda).
15-go sierpnia 1994 roku po wielu perturbacjach związanych ze składem grupy
Darek Malejonek podjął decyzję o współpracy z nowymi muzykami. Paweł
Krawczyk("Gruby"), Mirek Grewiński ("Miro"), Tomek
Sierajewski ("Bolek") oraz Tomek Grewiński ("Tomik") - na
co dzień muzycy zespołu Ahimsa - rozpoczęli współpracę pod szyldem HOUK.
Po kilkunastu próbach i koncertach powstał nowy, sprawnie działający
organizm, który zyskał aprobatę zarówno krytyków jak i publiczności.
Koncerty grane przez nowy skład są energetyczne, żywiołowe, muzyka brzmi świeżo.
Dużą nobilitacją dla zespołu były występy przed BAD BRAINS i CLAWFINGER w
Warszawie.
"Plusem nowego HOUKu jest to, że my jako muzycy Ahimsy jesteśmy
bardzo zgrani, mamy duże obycie koncertowe. Dzięki temu udało się nam osiągnąć
charakterystyczne brzmienie dla nowego HOUKa. Każdy z nas ma swoją koncepcję
i specyfikę grania. Wspólnym mianownikiem obu zespołów jest jedynie duży
czad. W HOUKu ograniczamy się do aranżowania pomysłów Darka. Dzięki współpracy
z nim nauczyliśmy się wielu rzeczy, między innymi improwizacji i grania
rozbudowanych partii solowych."
Dzięki wcześniejszej współpracy z fińskim reżyserem Miki Kaurismakim
("The Last Border"), grupa stworzyła obecnie ścieżkę dźwiękową
do nowego filmu tego reżysera - "Condition Red".
W sierpniu 1995 roku pod okiem Jarka Pruszkowskiego w studiu Izabelin powstał
nowy materiał, który swą premierę miał 20-go listopada '95. Płytę zatytułowaną
"Generation X" promował teledysk do piosenki "Pieniądz". Płyta
była nominowana do nagrody Fryderyka '96 w kategorii Płyta Rockowa.
9 lutego 1998r. ukazała się solowa płyta Darka Malejonka pt. "Za zu zi",
którą nagrał z Marcinem Pospieszalskim, ze "Stopą", z Joszko Brodą,
z Tomkiem Bieleckim i z "Siwym" tzn. Tomkiem Wójcikiem z zespołu
"Bakszysz".
26 sierpnia 2000 została wydana płyta pod dziwnym tytułem "Extra
Pan", nawiązującym do czeskiej nazwy Supermana. Skąd nazwa? O to spytano
wokalistę Darka Malejonka: "...wszystko zaczęło się od pewnego
spotkania. Już dziś nie pamiętam dokładnie daty, ale ciagle mam przed oczami
twarz człowieka, mlodego duchem, pogodnego, ale jego ciało... Nie to, nie było
ciało zdrowego człowieka... Nie widziałem czegoś podobnego... Dopiero po krótkiej
rozmowie dowiedziałem się, że rozmawiam z ofiarą eksperymentów
genetycznych. Moim rozmówcą okazał się być były rosyjski pilot, który nieświadomie
stał się królikiem doświadczalnym rosyjskich genetyków. Uciekł od tego
ratując życie i podjął próbę normalnego życia z dala od lekarzy, wojska i
doswiadczeń... Nikt nie znał jego prawdziwych personaliów. Na pożegnanie
otrzymałem od niego rysunek, który wykorzystywany został do zobrazowania
naszej najnowszej płyty, poswięconej walce z eksperymentami genetycznymi.
Obecnie niestety nie wiem co się dzieje z naszym Extra Panem" Płytę
"Extra Pan" promuje utwór pod takim samym tytułem, oraz utwór
"Zion", do którego 6 września, w studiu przy ulicy Farbiarskiej w
Warszawie, odbyły się zdjęcia. Reżyserem klipu jest Grzegorz Sadurski.
Wszystkie zdjęcia nagrano tylko na blueboxie. Filmik będzie bardzo dynamiczny
i pełen animacji i wstawek z codziennego życia Warszawy - tych brudniejszych
(ma tu być wiele dokumentalnych zdjęć przedstawiających, na przykład,
prostytutki). Producenci postanowili także przeistoczyć nasz Pałac Kultury -
za pomocą grafiki komputerowej oczywiście - w Wieżę Babel.
|